MA1G

Validatie van kiezers die een lijst ondersteunen

Gelijktijdige verkiezingen van 9 juni 2024

 

Martine MA1G

Module voor de ingave en validatie door de gemeentes van de kiezers die een lijst ondersteunen.

Het gebruik van MA1G is alleen mogelijk als u eerder als gebruiker bent aangemaakt in de MA3X module van Martine. Indien u geen toegang heeft tot deze module, dient u deze aan te vragen bij uw gemeentelijke contactbeheerder van MA3X.

 

Verbinding met MA1G

Uw computer moet beschikken over een eID kaartlezer, de eIDsoftware en de BE eID-Connect extensie. De aanwezigheid hiervan op uw computer is essentieel voor het verbinden en ondertekenen van de verschillende pakketten. Na het installeren van de software kunt u best uw computer opnieuw opstarten om er zeker van te zijn dat deze is bijgewerkt.

Eerst moet u de verwerkingsvoorwaarden van uw persoonsgegevens aanvaarden.

Klik daarna op het Csam logo.  Om u aan te melden moet u eerst uw elektronische identiteitskaart in de kaartlezer van uw computer steken.  Klik daarna op “Aanmelden”.

Selecteer uw certificaat en klik op “OK”. Geef uw pin code in en klik nogmaals op “OK”.

 

Een pakket handtekeningen aanmaken

Klik op de knop “nieuw pakket” om een ​​pakket aan te maken. Selecteer vervolgens de betreffende verkiezing, kieskring en lijst. Als de betreffende lijst niet in de keuzelijst voorkomt, klik dan op “Lijst niet gekend in Martine”. Klik vervolgens op “BEVESTIGEN”.

Ter informatie, de identificatie van de lijst die de kiezer wenst te ondersteunen is aanwezig op het ondersteuningsdocument.

Indien nodig, vul het letterwoord van de lijst in. Het veld “Titel van het pakket” is een vrij veld waarmee u de opvolging van de pakketten kan beheren. Geef de achternaam en voornaam van de indiener van het pakket in. Het rijksregisternummer is optioneel. Klik op “BEWAREN” zodra u de gegevens heeft ingevuld.  Let op: na het opslaan kunt u de gegevens van de indiener niet meer wijzigen. Het pakket wordt toegevoegd aan de lijst en de status is nu “IN VERWERKING”.

 

Controleer handtekeningen van kiezers

Klik op de lijn van het pakket. Klik daarna op het tabblad “Ondertekenaars”.

Klik vervolgens op “Nieuwe ondertekenaar”. Begin met het coderen van de handtekeningformulieren van de kiezers waaruit het pakket bestaat.

Met de knop “SLUITEN” kunt u het pop-up scherm sluiten zonder gegevens op te slaan en terugkeren naar het tabblad “Ondertekenaars”. Vul het rijksregisternummer in dat op het ondersteuningsformulier aanwezig is. Als de ondertekenaar voldoet aan de kiezersvoorwaarden, worden de persoonlijke gegevens van de ondertekenaar automatisch weergegeven. Vergelijk deze gegevens en de handtekening die wordt afgebeeld op het scherm met de gegevens op het papieren ondersteuningsformulier. Indien deze niet overeenkomen, klik dan op “WEIGEREN EN VOLGENDE”. Indien deze gegevens wel overeenkomen, klik dan op “BEWAREN EN VERDERGAAN” om de gegevens op het scherm te valideren en een nieuw rijksregisternummer in te voeren. Als de ondertekenaar niet voldoet aan de kiezersvoorwaarden, wordt er een foutmelding weergegeven met uitleg. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor de diverse foutmeldingen. Met de knop “WEIGEREN EN VOLGENDE” kunt u de gegevens op het scherm verwijderen en een nieuwe codering uitvoeren. Met de knop “Bewaren en sluiten” kunt u de gegevens op het scherm valideren en terugkeren naar het tabblad ‘Ondertekenaars’.

 

Een pakket ondertekenen

U kunt zien wie de beheerder is van elk pakket. Enkel deze beheerder kan acties uitvoeren op dit pakket zoals een ondertekenaar toevoegen, het pakket verwijderen of het pakket ondertekenen.

De cijfers tussen haakjes geven het aantal ondertekenaars in het pakket aan.  Het systeem geeft ook de verkiezing en kieskring aan. Om een pakket te kunnen ondertekenen moet de status “IN VERWERKING” zijn. Klik op het pakket. Klik daarna op de knop “ONDERTEKENEN”.

Vervolgens kunt u op “VOORBEELD” klikken om het rapport te downloaden en zo het document van de samenstelling van het pakket raadplegen. Klik op “ONDERTEKENEN” om door te gaan met de ondertekeningsprocedure.

Klik op “IK WIL ONDERTEKENEN” en volg de ondertekeningsprocedure door de pin code van uw elektronische identiteitskaart in te geven. Na ondertekening kunt u het rapport downloaden.  De status van het pakket is nu “ONDERTEKEND”.

 

Pakketten raadplegen

Let op: in het geval dat het pakket niet kon gekoppeld worden aan een kandidatenlijst in het keuzemenu van de lijsten, moet u het rapport en de ondersteunende handtekeningdocumenten van het pakket aan de vertegenwoordiger van de lijst geven. Indien de status van het pakket “ONDERTEKEND” is, kunt u via het logo rechts op de lijn het rapport downloaden. Indien de status van het pakket “IN VERWERKING” is, kunt u deze indien nodig verwijderen door op het kruisje te klikken.

 

Wij wensen u aangenaam gebruik van MA1G.

 

Neem contact met ons op als u vragen heeft.