Opleidingsmateriaal telbureau met telhulpsysteem Patsy
Transcriptie / Transcription / Transkription
Menselijke fouten bij het tellen van stemmen? Absoluut mogelijk, en het kan serieuze gevolgen hebben!
Wanneer komt dat het vaakst voor? Tijdens het tellen zelf, vooral bij het overbrengen en handmatig overschrijven van het proces-verbaal van de resultaten.
Hoe kan je de juistheid van de resultaten garanderen?
Door gebruik te maken van Patsy.
Het systeem voor het tellen van stembiljetten ondersteund door de Federale overheid.
Hoe verloopt het tellen in de praktijk met Patsy?
Fase 1 - Configuratie en opening van het telbureau
Elk bureau bestaat uit zes personen: een voorzitter, een secretaris en vier bijzitters. Elk bureau is uitgerust met vier verschillende tafels. De eerste tafel is voor het tellen, openvouwen en controleren van de stembiljetten
De tweede tafel wordt gebruikt voor de initiële invoer van de stembiljetten met een eerste computer. Op de derde tafel vindt de tweede invoer van de stembiljetten plaats.
De laatste tafel, deze noemen we "de kluis", wordt gebruikt om alle ingevoerde stembiljetten veilig weg te leggen en te bewaren nadat ze ingegeven werden op beide computers. Deze stembiljetten worden in groepen van 50 geplaatst.
Installatie van de apparatuur
Elke invoertafel is voorzien van een pc met een aanraakscherm, waaraan een toetsenbord en een muis zijn aangesloten. De twee pc's zijn met elkaar verbonden via een netwerkkabel.
PC1 wordt gebruikt voor de eerste invoer. PC2 wordt gebruikt voor de tweede controle-invoer, maar ook voor het invoeren, bewerken en genereren van het proces-verbaal van het telbureau.
Het starten van de software
Zorg ervoor dat de USB-sticks met de PATSY-software correct zijn aangesloten op beide pc's voordat u ze inschakelt. Nadat ze zijn ingeschakeld, moet de inhoud van de USB-sticks worden gedecodeerd met de bijgeleverde decryptiesleutel. Vervolgens wordt u gevraagd om uw telbureau te identificeren met een specifieke code. Zodra dit is voltooid, wordt u gevraagd om PC1 en PC2 te identificeren.
Nadat de tafels zijn opgesteld, de apparatuur is gecontroleerd en de computers zijn ingeschakeld, hoeft u alleen nog maar te wachten op de stembiljetten voordat u begint met de daadwerkelijke invoer ervan.
U kunt deze tijd gebruiken om de administratieve informatie met betrekking tot uw telbureau in te voeren.
Fase 2 - Ontvangst en invoer van stembiljetten
Het tellen gebeurt in vier fasen. De eerste fase omvat het tellen van de stembiljetten. Alle leden van het telbureau nemen deel aan deze fase. Dit houdt in dat de stembiljetten worden geteld en gegroepeerd in stapels van 50. Elke stapel moet twee keer worden geteld door twee verschillende personen. Zodra het totale aantal stembiljetten bekend is, kunt u doorgaan naar de volgende fase, waarin de stembiljetten worden uitgevouwen en gesorteerd.
Ze worden gesorteerd in drie stapels: geldige stembiljetten, blanco en ongeldige stembiljetten, en betwiste stembiljetten. De laatste twee stapels worden later apart behandeld.
Het is niet nodig om per partij te sorteren!
Zodra er een aanzienlijke stapel geldige stembiljetten is verzameld, kunnen deze naar tafel één worden gestuurd voor de eerste invoer op PC1. Tijdens deze eerste invoer dicteert een bijzitter de inhoud van het stembiljet terwijl een andere persoon deze invoert op de computer via het aanraakscherm. Er wordt op een specifieke en nauwkeurige manier gedicteerd om de invoer van de stembiljetten in de software te optimaliseren.
Het lezen van de inhoud van de geldige stembiljetten moet volgens een standaardprocedure verlopen. Zeg ‘Lijst” gevolgd door het nummer en de naam van de lijst. Het is belangrijk om geen namen van kandidaten te vermelden en elke gedicteerde stem van een stembiljet te beëindigen met het woord "stop". Let op dat degene die dicteert alleen zijn eigen stembiljetten behandelt, terwijl degene die invoert alleen met zijn scherm bezig is.
Na validatie van een stembiljet draait degene die dicteert het biljet om, om dezelfde invoervolgorde voor het tweede team op PC2 te behouden.
Zodra er voldoende stapels beschikbaar zijn, worden ze naar het tweede team gestuurd. De persoon die de stemmen van het tweede team invoert, draait de stapel om zodat dezelfde invoervolgorde als het eerste team behouden blijft. Dit tweede team werkt op een vergelijkbare manier als het eerste team.
Bij het invoeren van een stembiljet door het tweede team wordt automatisch een vergelijking gemaakt met de eerste invoer door PC1. Als de gegevens identiek zijn, wordt de stem geteld en kan de invoer doorgaan.
Als er een verschil wordt vastgesteld tussen de ingave van PC1 en PC2, verschijnt er een waarschuwingsbericht. Dit bericht toont de twee ingaves. Het tweede team kan dan het originele stembiljet vergelijken met hetgeen door beide teams werd ingevoerd. Het tweede team kan ervoor kiezen om de eerste ingave te behouden, de tweede ingave te behouden of op basis van de ingave die het dichtst bij de werkelijke inhoud van het betreffende stembiljet ligt, opnieuw te beginnen. Er wordt aan de voorzitter gevraagd om de consolidatie van de stem in kwestie te bevestigen.
Op elk moment zijn het aantal ingevoerde stembiljetten en de details per lijst zichtbaar op het scherm.
De betwiste stembiljetten die aan het begin van het proces zijn geïsoleerd, worden op het einde door de teamleden onderzocht. Naar aanleiding van de genomen beslissingen worden ze ingevoerd als geldige stembiljetten of toegevoegd aan de stapel blanco en ongeldige stembiljetten.
Nadat alle geldige stembiljetten zijn ingevoerd, gaat u verder met het invoeren van de eerder geïsoleerde blanco en ongeldige stembiljetten. Deze worden naar het eerste team gestuurd om te tellen en in te voeren. Daarna worden ze naar het tweede team gestuurd, dat dezelfde handeling uitvoert.
Zodra alle ontvangen stembiljetten op beide pc's zijn ingevoerd, kunt u doorgaan naar de laatste stap.
Fase 3 - Sluiten van het bureau
Deze laatste stap wordt uitgevoerd op PC2. Wanneer het aantal ingevoerde stembiljetten op beide pc's identiek is, verschijnt de knop op het scherm van PC2 om het telbureau te sluiten. Door erop te klikken, verschijnt er een nieuw venster.
Het systeem vraagt u vervolgens om enkele controles uit te voeren voordat het telbureau definitief wordt gesloten.
U wordt gevraagd om:
• de datum en tijd te controleren,
• te controleren of het totale aantal ontvangen stembiljetten overeenkomt met het totaal aantal ingevoerde registraties op PC1 en PC2,
• de samenstelling van het telbureau te controleren en indien nodig aan te vullen,
• het vergelijkingshistoriek te raadplegen en te controleren
• het digitale proces-verbaal te genereren,
• het digitale proces-verbaal in pdf-formaat te bekijken.
Met deze actie worden de validatiecodes gegenereerd die manueel moeten worden overgeschreven op het papieren proces-verbaal. Hiermee wordt dit proces-verbaal gevalideerd als effectieve versie die naar het hoofdbureau moet worden overgemaakt.
Merk op dat het essentieel is om te wachten tot beide pc's correct zijn afgesloten voordat u de twee USB-sticks verwijdert.
Het telbureau wordt vervolgens gesloten. Het ingevulde papieren proces-verbaal en de twee USB-sticks moeten naar het hoofdbureau worden gebracht, waar de inhoud ervan wordt uitgelezen. Pas nadat de inhoud van de sticks op het hoofdbureau werd uitgelezen, kunnen de leden van het telbureau vrijgesteld worden van hun taken.
Niet alle functionaliteiten van PATSY werden in deze video behandeld. Er is een gebruikershandleiding beschikbaar die uitgebreid beschrijft hoe de toepassing in detail werkt.
Deze handleiding is raadpleegbaar op PC1 en PC2 van het telbureau.